Raimond Kaljulaid peaministrit ei usu: kas tõesti Ratas nägi Keskerakonna reklaami alles täna?

Kirill KlausKriis

Avalikkuses on põhjustanud õigustatud meelepaha peaministrierakonna reklaam, kus eile Riigikogu poolt vastu võetud kriisiaegse lisaeelarve kulutusi esitatakse Keskerakonna poliitikute suure kingitusena Eesti rahvale. Nende enda raha eest muidugi, nendib riigikogu liige, sotsiaaldemokraat ning pika reklaamiäri kogemusega Raimond Kaljulaid Eesti Päevalehes.

Peaminister Jüri Ratas mõistis valitsuse pressikonverentsil selle reklaami hukka, vabandas selle pärast ja käskis Kesknädalad müügilt ära korjata.

Mina küll ei usu, et peaminister, sotsiaalminister ja nende nõunikud nägid seda reklaami alles täna hommikul ja on nüüd sellest sama šokeeritud nagu kõik teised.

Peaminister on kindlasti teadlik, et Keskerakond on mitu nädalat avaldanud napakaid reklaame kriisijuhtide piltidega.

Näiteks on ostetud võimendust kollases vestis Jaak Aabile, kes käis koos õndsalt naeratava Urmas Reinsaluga lennujaamas maske vastu võtmas.

Kõik need sammud ei ole muidugi juhus. Tegemist on koordineeritud kampaaniaga, mille eesmärk on taastada Keskerakonna kunagine toetus vähemalt sel tasemel, mis see oli enne reeturlikku sobingut paremäärmuslike populistidega.

Paremäärmuslikud populistid muidugi loodavad, et kriis teeb hoopis neist Eesti ühe enim toetatud erakonna.

Ühesõnaga, kui te arvate, et eriolukorra lõpetamise otsus tehakse terviseandmetele tuginedes, siis muidugi eksite. Erakondade reitinguid mõõtvad sotsioloogid, mitte viroloogid suunavad selle valitsuse otsuseid.

Kusjuures, iseenesest ei ole sotsiaalmeedia kasutamises midagi halba. Pigem on see hea, kui erakonnad suhtlevad valijatega nendel platvormidel, kus valijad eelistavad olla. Asi on ainult konkreetsete kriisireklaamide maitsetuses, nõmeduses ja sobimatuses.

Peaministrile tuleks ühiskonda šokeerinud reklaami kohta tungivalt esitada järgmised küsimused:

1. Millal tema, Kiik ja nende nõunikud seda reklaami nägid – enne või pärast selle ilmumist?

2. Kes andis Keskerakonna juhtidest selle kampaaniale heakskiidu – kas esimees ise, keegi aseesimeestest, peasekretär? Kõik nad?

3. Kes vastutab? Kui poliitikud ei teadnud ja seda tegi kontor, siis peab tagasi astuma peasekretär – kui otsuse langetamises osalesid poliitikud, siis mil viisil nemad vastutavad?

4. See rumal reklaam lõpetatakse, heakene küll, aga kas vastab tõele, et peaminister on lubanud Facebookis teda ennast kujutavaid reklaame, kus rõhutatakse, et ta on eriolukorra juht – kas selle vastutusrikka rolli rakendamine sotsiaalmeedia fännide arvu kasvatamise vankri ette on eetiline?

5. Kas peaminister oli punktis 4 mainitud reklaamidest teadlik või mitte?

Mis aga puudutab poleemika mõju erakondade mainele, siis Keskerakonna reitingut see poleemika muidugi ei mõjuta, sest Keskerakonna tuumvalijani see isegi ei jõua.

Selle eest hoolitseb üks allinnas Kõlvart. Nemad kuulevad ainult seda, kuidas Keskerakonna ja eriti tema ühe aseesimehe targal juhtimisel päästeti sel nädalal halvemast Eesti majandus ja inimesed.

Raimond Kaljulaid peaministrit ei usu: kas tõesti Ratas nägi Keskerakonna reklaami alles täna?