Vladimir Svet: vähem elektribusse, rohkem tervet mõistust

Maris SildArvamus, Tallinn

Veel neli aastat tagasi kuulsime enamikult erakondadelt uhkeid lubadusi, kuidas Tallinna ühistransport peaks saama täiselektriliseks tänu elektribussidele. Nüüdseks on selge, et see on ohtlik utoopia. Õige oleks keskenduda mitmekesisele ühistranspordiportfellile, mis on säästlik ja mugav.

Alles hiljuti maalisid visionäärid pilti suurlinnade ühistranspordist, mis põhineb ainult laetavatel elektribussidel. Neid visioone aitasid otsustajatele maha müüa bussitootjate müügimehed – olen isegi neid jutte abilinnapeana transporditeemalistel konverentsidel käies kuulnud.

Just selliste juttude najal lubas 2021. aastal toonane linnapea Kõlvart, et «aastaks 2035 liigub kogu Tallinna ühistransport elektri toel» ja pool aastat hiljem demonstreeriti Tallinna tänavatel futuristliku välimuse ja viie akuga varustatud elektribussi.

Nüüdseks, kui elektribussid on jõudnud liinidele Tallinnas ja mujalgi, on selge, et visioon täiselektrilisest ühistranspordist pole sugugi pilvitu ja on ropult kallis. Elektribussi endaga otsest häda polegi, see suudab hakkama saada ka talviste külmakraadide ja lumeoludega. Probleem on hoopis elektrivõrgu võimsuses, mida on vaja paljude busside samaaegseks laadimiseks. Näiteks on Tallinnas praeguse elektrivõrgu võimsuse juures võimalik kasutusele võtta umbes 50 elektribussi. Kogu linna bussipark koosneb aga 600 masinast.

Selleks, et nii suurt hulka elektribusse laadida, tuleks suurendada laadimisvõimekust. See tähendab aga vähemalt paarikümne miljoni euro suurust investeeringut. See pole kindlasti mõistlik, sest sama raha eest võiks uuendada praegust veeremit ja taristut.

Trammid ja trollid

Niisiis saab Tallinna praeguse elektrivõrgu võimsuse juures linnas sõita kuni 50 elektribussi. Need bussid on Tallinnal mõistlik järk-järgult soetada ja liinidele saata. Neist esimesed viisteist ongi juba liinidel, laadimistaristu on loodud umbes 30-le. Ehk elektribusside potentsiaal ammendub Tallinnas üpris kiiresti.

Sealt edasi saab pealinna elektritransporti arendada trammi- ja trollivõrgu laiendamise kaudu. Trammide ja trollide eelis on, et need ei vaja samasuguseid võimsusi nagu elektribusside laadimistaristu. Peale selle on tramm ja troll ka palju kriisikindlamad, sest elektrikatkestuse puhul saab neid varugeneraatoritega töös hoida, elektribusse aga mitte.

Seepärast on praegune linnavõim astunud konkreetseid samme selleks, et tulevikus sõidaks Tallinna tänavatel rohkem tramme ja trolle: tellitud on kümme uut trammi ja need jõuavad kohale kolme aasta jooksul, alustatud on Liivalaia ja Pelguranna trammiliinide projekteerimisega, trollivõrk on rekonstrueerimisel ja hangitud on 40 uut akutrolli.

Järgmisena tuleb trammitee viia Kristiine keskusest edasi – Mustamäe, Haabersti või Põhja-Tallinna suunas –, ning trollivõrku laiendada Laagna teele, Sõle tänavale või Paldiski maanteele. See kõik saab teoks vaid siis, kui Keskerakond ei naase võimutüüri juurde, sest erakonna esimees Mihhail Kõlvart on kuulutanud vastuseisu mõlemale trammiprojektile ja trollide ostmisele.

Gaasibussid jäävad

Kuigi trammid ja trollid aitavad bussiparki vähem koormata, jääb buss ikka Tallinna ühistranspordis kõige suuremaks osaks. Seepärast on tuleviku ühistranspordis oluline roll ka tänapäevastel gaasibussidel. Täiselektrilised nad küll pole, aga vanadega võrreldes on gaasibussid palju säästlikumad ning ei nõua üldse investeeringuid elektrivõrku. Esimene ports ehk 30 uut surugaasil ja biometaanil töötavaid busse on juba tellitud. Pingutada võiks selle nimel, et gaas nende jaoks tuleks siitsamast Eestist. Tartus sõidavad kõik linnaliinide bussid juba aastaid Eestis valmistatud biometaaniga – kui Tartus on võimalik, saab ka pealinnas.

Tallinna ühistransporditulevik pole elektribussi nägu. Peame sihtima mitmekesist portfelli trammist, akutrollist, gaasi- ja elektribussist. See kooslus peab hästi vastu elektrituru šokkidele, ei vaja hiiglaslikke investeeringuid elektrivõrku, on säästlik nii maksumaksja rahakoti kui ka looduse suhtes ning on kriisikindel. Kui jääme pimesi uskuma ainult elektribussidesse, saame endale ebastabiilse, kalli ja kriisidele haavatava ühistranspordi. Kumma tee valime, näitavad valimised.

VLADIMIR SVET ⟩ Vähem elektribusse, rohkem tervet mõistust