LÄÄNEMETS: automaksu eesmärk peab olema liikuvusreform, mitte autojuhtide karistamine või riigikassa täitmine.

PiretMaksud

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esimees Lauri Läänemets ütles nädalavahetusel toimunud erakonna volikogu seminaril, et plaanitaval mootorsõidukimaksul peab olema ka regionaalne mõõde ning rõhutas vajadust vaadata mootorsõidukimaksu ja ühistranspordi liikuvusreformi koos.

„Välja pakutud ühetaolise automaksu disainimisel on vaja teha veel tööd, et regionaalne mõõde oleks selgelt suurem ja see arvestaks erisustega. Automaks peaks olema toetav komponent suures liikuvusreformis, kus uuel tasemel ühistransport vähendab elukeskkonna huvides linnas sõitvate autode arvu ja suurendab maapiirkonnas võimalusi liikumiseks. Selle põhimõtted saavad paika uue aasta alguseks. Ilma liikuvusreformita oleks automaksu ainukeseks selgeks mõjuks riigikassa täitmine maksuküüru kaotamise tasandamiseks,“ tõdes ta.

„Järgmise nelja aasta jooksul peab riik suunama ühistranspordi arendamisse vähemalt kaks korda sama suure summa kui automaks hakkab riigikassasse tooma. Meie eesmärk ei tohi olla karistada autosõitjaid, kes on selleks igapäevaselt sunnitud, vaid korraldada põhimõtteliselt ümber ühistransport selliselt, et Eesti inimeste igapäevane liikumine võiks olla keskkonnasõbralikum, igaühele kättesaadav ja väärtustaks meie aega,“ märkis Läänemets.

„Mullu registreeriti Eestis kõigi aegade suurim arv luksusautosid, mille omanikke ilmselt isegi paari tuhande eurone registreerimismaks ei mõjuta keskkonnasäästlikumalt käituma. Samas hindan rahandusministri pakutud lahendust maksustada vanemate autode omanikke vähem, aga maapiirkondades omatakse autot, kuna enamasti seal ilma selleta kuidagi ei saa. Seega on vaja nüüd automaksu plaani tõsiselt edasi arendada, sest maks ei tohi karistada inimesi, kes madalate sissetulekute juures sõiduki säästlikuma ja uuema auto vastu vahetada tahavad,“ tõdes Läänemets.