Hiljemalt mai keskpaigast käivituvad pilootprojekti raames Tallinnas neli ööbussiliini suunaga Väike-Õismäe, Mustamäe, Priisle ja Pelguranna. Linna eelarves on selle jaoks planeeritud 300 000 eurot. Tallinna transpordiamet on nende liinide käivitamiseks teinud kiiduväärt tööd ja kui leiaks bussijuhid, saaks veelgi varem pihta hakata.
Öistel bussiliinidel on mitmeid kasutegureid, nagu keskkonnasäästlikkus võrreldes autoga, sh taksodega ja suurenenud turvalisus vähemate joobes juhtide arvu näol. Ent ka öösel töötavatele inimeste transportimine ning öise kultuurielu kättesaadavamaks muutmine madalama sissetulekuga või linna keskusest kaugemal elavatele inimestele. Seega on tugevaid argumente parasjagu, miks ööbussiliinid käima panna ja jätta sedasi Nicosia ainsaks Euroopa Liidu pealinnaks, kus ei liigu mitte mingisugust öist ühistransporti.
Pirita linnaosavanem Kaido Saarniit muretses eelmisel nädalal Õhtulehe veebis, et koolibussid ja ööbussid hakkavad teineteisele finantsilist konkurentsi pakkuma ning rahalistel kaalutlustel tuleb valida üks või teine. Ilmselgelt on ühel kaasaegsel linnal tarvis mõlemaid, ning mitte vaid pilootprojekti raames, vaid alaliselt, ning mitte vaid linnaosade kaupa, vaid ülelinnaliselt. Seega loodan siiralt, et suvise pilootprojekti järel jätkub öine ühistransport Tallinnas ning liinid laienevad ka Piritale.
Saarniit pabistab, et ööbussidega kaasnevad probleemid nagu müra ja segadus ning ööbusside liikumine häirib linnakodanike und. Olen üpriski kindel, et need mured on alusetud ning üks buss ei tekita kuidagi rohkem müra, kui kogu seda bussitäit koju sõidutavad mitmed taksod.
Nii nagu iga professionaalselt juhitud projekti puhul, on ka ööbusside puhul plaan mõõta nende otstarbekust. Seda tehakse mõõtes reisijate arvu ööbussides, uurides tallinlaste teadlikkust ja suhtumist ööbussidesse, lisades vastavad küsimused tallinlaste rahulolu-uuringusse, uurides majanduslikku mõju öösel tegutsevatele ettevõtetele ning jälgides avaliku korra ja turvalisuse muutuseid. Saadava info pealt saab teha otsuse, kas ööbusside projekt on jätkusuutlik või mitte, ning milliseid muudatusi on tarvis projektis teha.
Lõpuks arutleb veel Saarniit, kas on ikka õiglane, et maksumaksja maksab kinni öötööjate või ööelu nautijate bussisõidu, sest erinevalt koolibussidest ei panusta ööbussid väidetavalt meie tulevikku. Väidan, et ikka panustavad ning seda muuhulgas põhjusel, et esiteks on ööbussid tõesti mõeldud inimestele, kes panustavad oma tööga meie ühiskonda (näiteks meditsiinitöötajad või politsei) ning teiseks toimub ööelus väga palju põnevat. Tean faktina, et nii mõnigi loominguline koostöö või sõprus on alguse saanud just öises linnas.
Seega ööbussid tulevad, loodetavasti jäävad ning jõuavad ka Piritale.